Vous êtes ici

  1. Accueil
  2. Marketing fondamental

Marketing fondamental

Marketing fondamental

En pratique :

Langue principale : français

Description du contenu de l'enseignement

Objectifs
This course aims to present the main concepts and levers that a marketing executive may activate to embody the positioning and stimulate the sales of a product/service (mainly on short-termed perspective).
Ce cours a pour objectif de présenter les principaux concepts et leviers qu’un responsable marketing peut actionner pour incarner le positionnement et stimuler les ventes d’un produit/service, essentiellement dans une perspective de court terme

Compétences à acquérir
Be able to analyze basic marketing strategy (STP approach), identify and understand the marketing policy.
Savoir analyser les bases d’une stratégie marketing (approche SCP), identifier et comprendre une politique marketing (marketing-mix).

Programme
Chapter 1 : the marketing strategy

  1. Implementing the marketing strategy : decision support tools
  2. The strategic marketing approach: segmentation targeting, positioning

Chapter 2: Product policy and portfolio management

  1. Product policy
  2. Product packaging and design
  3. Portfolio management
  4. Relevance of branding

Chapter 3: product retailing policy

  1. Definition and modalities
  2. Point-of-sale marketing

Chapter 4: Product pricing policy

  1. Pricing definition and influencing factors
  2. The notion of price elasticity
  1. The pricing strategies

Chapter 5: Product promotion policy

  1. The definition and forms of promotion
  2. The objectives of promotion
  3. Designing the promotion strategy (communication campaign)

Bibliographie
Mercator 11e édition - Tout le marketing à l'ère numérique (2014) de Jacques Lendrevie et Julien Lévy
Marketing (2014), Sous la direction de Jean-Marc Ferrandi, Marie-Christine Lichtle, Dunod

Pré-requis
RAS